mandag 4. mai 2015

Dette innlegget ble ikke publisert i Aftenposten nå i april 2015.

Jonas Gahr Støre er beskyldt for å tåkelegge sine meninger.
Han må også være glemsk!

Min første debattartikkel i Aftenposten i april 2008 «En vettskremt borger», ble skrevet som et svar på Jens Stoltenbergs debattinnlegg i samme avis litt tidligere, hvor han hevdet at: «Det er urettferdig og unyansert å beskylde norske politikere for å være kortsiktige og populistiske, og mest opptatt av partioppslutning ved neste valg». Dette provoserte meg, og i mitt innlegg listet jeg opp en lang rekke forhold som viste at politikerforakten var velbegrunnet og saklig.
                Nå er vi der igjen – det er snart valg – og den nye lederen av Ap, og en fremtidig statsministerkandidat, lover og lover, i tillegg til å avgi ulne svar på vriene spørsmål. Det han, Ap og opposisjonen er gode til, er å love, i tillegg til å kritisere den sittende regjering for mye av det samme de selv ble kritisert for.
                Det ser også ut til at store deler av pressen har glemt mye. De er flinke til å kaste seg på kritikken fra bl.a. Støre, uten å se på tidligere saker.

Jeg fikk en voldsom positiv respons på min artikkel, og den resulterte også i en politisk kritisk bok, etter at forlaget Aschehoug tilbød meg å skrive. Boken «Hva skjer i Norge? Klar tale fra en vettskremt bestemor» utkom før valget i 2009. Men dessverre ble den nesten tiet i hjel av de fleste. Den var nok for kritisk. Her i Aftenposten ble den imidlertid omtalt.
                La meg ta frem to saker fra boken, som den sittende regjeringen nylig har blitt kritisert for, men som Stoltenbergs regjering hadde vært vel så dårlige på. Jeg kunne liste opp mange fler: 
1.       Offentlighetsloven. Stor kritisk artikkel i Aftenposten 25. mars i år, skrevet av Leder av Offentlighetsutvalget, Siri Gedde-Dahl og jusprofessor Jan Fridthjof Bernt. De kritiserer den sittende regjeringen for ikke å la presse og andre få innsyn i offentlige dokumenter
Ifølge Aftenposten 9. juni 2008, hadde Stoltenbergs regjering da avslått innsyn i 9355 saker! Det betød at hver fjerde sak var blitt holdt borte fra offentligheten. Og dette bare økte på. Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Arne Fliflet, kom med sviende kritikk av regjeringen.
2.       I sin tale til Aps Landsmøte i dag sa Gahr Støre blant annet også at det var på tide å ruste opp skolebygninger!
Ved skolestart høsten 2008, da Ap hadde hatt makten i flere år, hadde 4500 elever klasserommet sitt i en brakke, eller – med en penere benevnelse – paviljong. De skulle være midlertidige, men noen hadde da vært i bruk i mer enn ti år. De fleste vet at mugg og råte kan føre til sykdommer. Likevel var slike skader vanlige på mange skoler i 2008. En kartlegging av nærmere 3000 skolebygninger, som ble gjort av Kommunenes Sentralforbund, viste fuktskader, manglende ventilasjon, vegger som ramlet ned og tak med lekkasjer. Toalettforholdene var slik mange steder, at elevene ikke våget å gå på do. Skoler ble stengt på dagen av Arbeidstilsynet.

Hvorfor skårer Ap så høyt på meningsmålingene? Jeg anbefaler alle å se tilbake på hva de gjorde i  sine mange år ved makten. Hva med eldreomsorgen som skulle skinne?!

Tove Steinbo, Oslo.
Forfatter og foredragsholder.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar