mandag 11. mai 2015

Ny gjesteskribent om UTFLYTTING FRA DISTRIKTENE

1. mai fikk jeg en e-post fra Odd Bekkeseth, som skrev følgende:

Jeg er veldig opptatt av hva som skjer av utflytting til urbane strøk. Dette må stoppes slik at vi kan ha levende distrikter. Det må et krafttak til for å få flere arbeidsplasser dit. Det må styres politisk ellers blir det vanskelig å få det til.

Hilsen Odd Bekkeseth ,

Veggli.

Jeg svarte at jeg var helt enig med ham i dette. Det er så viktig at vi har bosetting over hele landet.
Men - som han sier - da må det legges til rette for flere arbeidsplasser.

4. mai fikk jeg følgende svar fra Odd Bekkeseth:

Hyggelig at mitt lille skriv om urbanisering fanget din interesse. Jeg bor på landet og ser hva som skjer med arbeidsplasser som forsvinner, ungdom som tar god utdannelse, men må flytte til byene for å finne seg jobb. Gårdsbruk som blir lagt ned fordi de er ulønnsomme.
I det hele - en masse ting som gjør at distriktene blir avfolket.Vi er i ferd med å få samme tilstander som i Sverige, hvor store deler av landet nærmest er folketomt.

Ønsker vi at det skal bli slik, eller ønsker vi liv og røre i hele landet?

Derfor tror jeg det må politisk styring til for å presse til opparbeidelse av arbeidsplasser utover i distriktene.  Hvis det bare er økonomi som styrer, vil distriktene tape.

Hilsen Odd Bekkeseth.
Veggli

Mitt svar:
Jeg er veldig glad i "landet", som man ofte sier. Hele min barndom og ungdom ferierte vi på landet, og jeg elsket det. Jeg melket kuer og tråkket høy, luket i grønnsaksåkre og plukket bær. Det var herlig!

Vi trenger mindre steder og mindre gårder skal vi beholde det Norge som vi er vant til. Jeg har mine aner både på Hedmarken og på Hadeland, og føler meg sterkt knyttet også til Søndre Land og Gudbrandsdalen.

I dag har vi en liten hytte på fjellet i Ringebu kommune, og Landsbyen Ringebu er et kjempekoselig sted. Der har de vært flinke til å tenke nytt.
Men jeg ser at Norge er i ferd med å vokse  igjen. Vi må få bort all gran som spirer både langs veier og åkre. Vi må få mer geiter og sauer. Og i det lange løp tror jeg heller ikke det vil være dumt økonomisk. Vi må tenke nytt!
Vi må få de gamle vekstene igjen på enger og åkre - prestekrager, sukkertopper og blåklokker. Markblomstene er snart utryddet.
Gror Norge igjen, og smågårdene forsvinner, vil også turistene forsvinne! 

Takk til deg Odd Bekkeseth som tok opp dette temaet. Det er bare å komme med nye innlegg!
Hilsen fra Tove.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar