søndag 13. mars 2011

DEN NORSKE SKOLE OG ELEVENES BEHOV

Den rød/grønne regjeringen med SV i spissen er i ferd med å hindre den enkelte elevs utvikling i skolen. Alle skal tilhøre den store hop – tenke likt, behandles likt, lære på samme måte. Elevene skal helst være middels gode i alle fag. Det blir det tapere av enten de er sterkest i praktiske ferdigheter, eller av den skoleflinke typen. Riktignok bekymrer Kristin Halvorsen seg over at så mange dropper ut av skolen, men hun har ikke evnen til å forstå hvorfor det er slik. Systemet fungerer ikke! Og når et system ikke fungerer, forstår SV ingenting. For det viktigste i alle sammenhenger for sosialdemokratiet, er systemer. Ikke enkeltmennesker, eller den enkelte elev.
Men vi mennesker er heldigvis ikke like. Noen er flinke i matte, andre i språk. Noen er langt flinkere i praktiske fag, og blir umotiverte og urolige av mye teori. Når uroen tar overhånd, får de diagnosen ADHD. Da er de satt i bås, i et system. Men er det så sikkert at diagnosen er riktig? Kan det ikke rett og slett være slik at en del elever har mye uro og rastløshet i kroppen som de ikke får utløp for i (for dem) kjedelige skoletimer? Elin Ørjasæter sa i et intervju i A-Magasinet 11. mars at hun var glad for at hun og mannen ikke hadde takket ja til ADHD-utredning for den eldste sønnen deres da han var liten. Det tror jeg de gjorde rett i. Jeg er overbevist om at mange med den merkelappen, er barn som ikke får riktig opplæring ut fra sitt behov, og på den måten kommer de til kort i skolen. Både i grunnskolen og i videregående skole skal den enkelte elevs behov være utgangspunkt for undervisningen. Det sier opplæringsloven i Norge.
Riksrevisjonen har nå avdekket at loven ikke følges. Det er flott at Riksrevisjonen i en rapport om spesialundervisning, som ble overlevert Stortinget den 10.mars, påpeker at elever med spesielle behov ikke får den undervisningen de skal ha. Aftenposten skrev i sin leder 11. mars bl.a.: “Når det i tillegg er usikkerhet rundt hvordan tilbudet til den enkelte elev organiseres, og når selve målet med opplæringen rett og slett mangler, er det grunn til å spørre om riksrevisoren denne gangen har vært vel forsiktig i sin karakteristikk”. Jeg er så enig med avisen når de videre skriver at “Undervisningen i i grunnskolen er grunnleggende for resten av et menneskes liv.” 
Men mange har allerede for lengst sett hvor ille det er, og vet at hele tre av ti elever dropper ut av videregående skole. Og vi forstår hvorfor.
Selv om kommunene får refs av Riksrevisjonen, har kunnskapsminister Kristin Halvorsen det overordnede ansvar og må begynne å se at elevene ikke kan settes i bås! Hun må bli klar over at både såkalt sterke og svake elever har behov for individuelle opplegg. Mange svært skoleflinke elever blir også gjort til tapere i dagens norske skole fordi de ikke får tilrettelagt undervisning. Alle katter er ikke grå, og elevene er en fargerik blanding.
Fortsettelse følger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar