lørdag 26. mars 2011

Svar til min debattartikkel fra 17.3. fra Rødt.

For første gang har en politiker svart på et av mine mange innlegg i Aftenposten.
(Se innlegget under.)
Ingen politiker har heller aldri kommentert boken min - Hva skjer i Norge?

I Aftenposten 24.3. skrev leder i Rødt, Turid Thomassen bl.a. at:
"Rødts engasjement for de ansatte står ikke i noen motsetning til til det å tenke på de eldre.
Tvert i mot. Med lovfestet rett til heltid, hadde vi sluppet de små stillingsbrøkene og styrket
tilbudet til de eldre. Hvis vi sier nei til profittmotivert omsorg og Adecco-kommuner, slipper
vi at skattepenger som kunne vært brukt på de eldre går i lommen på ledere.
Sammenhengen mellom arbeid og velferd er grunnleggende."

Jeg forsøkte å få inn et svar til henne i avisen, men fikk
dessverre nei.
De hadde for mange innlegg på vent, var svaret fra avisen.
Jeg har derfor sendt henne på e-post det svaret jeg skrev:

Svar til Turid Thomassen, leder av Rødt.
Først vil jeg takke deg, Turid Thomassen for ditt svar. Du er den eneste politiker som har svart på mine innlegg.
Jeg vil heller kommentere virkeligheten enn en bok, som jeg ikke har lest. Men det
dilemmaet du beskriver, må være fryktelig å oppleve. Men tror du ikke det like godt kunne ha skjedd  på et kommunalt sykehjem?!  Ikke glem rapporten fra Helsetilsynet, som sier at det er kommunene som driver de fleste syke- og pleiehjem her i Norge, og at de fant feil og mangler hos 2/3 av dem som ble undersøkt!
Lovfestet rett til heltid vil ikke kunne gjennomføres over alt. Vi trenger mer varierte løsninger, men som sagt, det ser ikke dere i Rødt. Og hvis et sykehjem fungerer bedre med en privat driver, så hvorfor skal ikke det være mulig? Slik er det i barnehager? Hvis de bryter lover og regler er det bare å si opp kontrakten. Man kan ikke si opp en kommune!

Tove Steinbo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar