tirsdag 15. mars 2011

Gjesteskribent

Jeg vil gjerne at andre stemmer enn min egen skal bli hørt på bloggen. Men jeg forbeholder meg retten til å avvise innlegg jeg ikke ønsker å ha med. Ta kontakt hvis du har noe på hjertet, så skal jeg vurdere det.

Min første gjesteskribent er Knut Rellsmo.

Han er billedkunstner og bosatt i Oppegård. For å lese mer, gå inn på hans hjemmesider: www.artexpo.no.
Han er som meg, interessert i politikk og samfunn, og skriver stadig i avisene.

Knut Rellsmo tok kontakt med meg etter mine skriverier i Aftenposten for et år eller to siden, og vi holder stadig kontakt på e-post.

Tove


Ja til forskjellssamfunnet!

Sosial utjamning, enhetsskole etc. er våre sosialisters "religiøse" og politiske fundament.

Men så fungerer det slett ikke fordi mennesker er like forskjellige som fingeravtrykk. Det dreier seg ikke om kunnskapsnivå alene, men i like stor grad om personlighet, ferdigheter, lyst og anlegg. Jeg tror på forskjellssamfunnet fordi det gir hvert individ større muligheter til å lykkes innenfor det området individet er aller best på. Da blir det trivsel i jobb, faglig fremgang, mindre sykefravær, høyere produktivitet etc.

Norsk skole er et tragisk eksperiment og den nåværende modell vil aldri fungere.
Ifølge våre røde blir det bra bare alle gjennomfører den v.g. skole som er i ferd med svekkes fremfor styrkes.

Problemet i sosialistenes tiljublede enhetsskole er det faktum at elevene er høyst forskjellige. Noen er ikke opptatt av teoretisk læring i det hele tatt og hele 30 % stikker av fra videregående underveis.

Men sosialistene vet råd: Karakterkravene kan senkes så består faktisk alle! Lektorer i den v.g. skole melder om elever fra ungdomsskolen med så svake karakterer at det egentlig er stryk. De fortjener ikke karakter i det hele tatt fordi det er null kunnskaper!
Det blir som om vi skulle gå samme løypa som Northug og etterpå blir fortalt at vi er like gode fordi man har kastet stoppeklokka!
Sosialismen er jo et ektefødt barn av kommunismen som slett ikke fungerte. Øst-Europa kastet hele sosialismen på skrothaugen for 20 år siden med overgang til konkurranse og markedsliberalisme for å komme videre!

Vi får ikke helt tak på uttrykket sosial utjamning heller. Betyr det i sin ytterste konsekvens at alle skal ha lik lønn, samme boligstandard etc.? Da blir det jo i det minste 100 % utjamning. Det må da være fornuftig og riktig at mennesker som yter ekstra, satser og tar risiko skal belønnes ekstra?

De land som lykkes best med fremgang er opptatt av å dyrke frem en kunnskapsmessig elite: USA har elitekonsentrasjoner f.eks. rundt Silicon Valley, Berkeley University og MIT (Boston) og det er her det skjer! Og lille Israel produserer et enormt antall oppfinnelser og avanserte tekniske nyskapinger.

Selv det minste forsøk på å fremskape enere her hjemme parkeres. Flinke elever i grupper, for bedre utvikling, er forbudt fordi det strider mot Lov om utdanning. Heller ikke svake elever får den hjelp de ifølge Riksrevisjonen skal ha. (Se Toves innlegg i går.) Janteloven blomster i Fedrelandet og det ideelle mål for sosialistene er at vi, befolkningen, er sånn passe middels gløgge og ledet av en intellektuell politisk elite som vet vårt aller beste.

Vi kan surre rundt og rote inntil videre så mye vi vil, så lenge vi har olje i Nordsjøen. Men hvilken kompetanse og kunnskaper skal bringe oss videre etter oljen?
Vi scorer ikke høyt, på kunnskapsnivå. skoleresultater, doktorgrader etc. fordi vi er bundet i Jantelov, kunnskapsfiendtlighet og håpløse, ikke fungerende politiske ideologier. Forkvaklede politiske ideer skapt rundt leirbålet på AUFs Utøya er det siste vi trenger om vi skal komme videre....

Knut Rellsmo

1 kommentar:

  1. Tormod R. Ausland ønsker å kommentere Knut Rellsmo's debattartikkel.
    Han skriver imidlertid så omfattende, at jeg ønsker å legge det inn som en egen artikkel.
    Likevel er det svar til Rellsmo.

    Tove Steinbo

    SvarSlett